poniedziałek, 13 lipca 2015

Ostra ogórkowa z ogórków małosolnych



Smak ogórkowej z kiszonych ogórków znamy wszyscy na pamięć od wczesnego dzieciństwa. Zupy z naszych rodzinnych domów różnią się ostrością kiszonki, intensywnością smugi czosnku, dodatkiem gotowanych ziemniaków, śmietany lub jogurtu. W moim domu ogórki na zupę kisi się w sposób dość nietypowy – w butelkach, w dodatku pozbawione skórki i pokrojone w paski. Niemniej jednak, niezależnie od wszelkich odchyleń od przeciętnego wzorca, ogórkowa oznacza smak oswojony, bezpieczny, tożsamy; rzekłabym – jeden z bazowych kulinarnych archetypów, obok rosołu i pomidorowej.

Lubię figlować z archetypami. Przyrządziłam zatem ogórkową z ogórków małosolnych, z nietypowymi dodatkami i ostrymi przyprawami. Wyszła ciekawa kompozycja smakowa, rozgrzewająca, intensywna, w sam raz na chłodniejsze letnie dni.  

 
Jednego dużego pora (biała i jasnozielona część) przecięłam wzdłuż na pół, dokładnie wypłukałam drobiny piasku i drobno posiekałam. Rozgrzałam suchą patelnię i wrzuciłam połowę posiekanego pora. Opaliłam go na patelni na ciemnobrązowy kolor. Zgarnęłam z patelni do salaterki, a na patelni rozpuściłam łyżkę oleju kokosowego i dodałam drugą połowę pora.

Dodałam też przyprawy, czyli łyżeczkę świeżo rozgniecionych ziaren kolendry, łyżeczkę młotkowanego pieprzu, pół łyżeczki drobniutko posiekanego pepperoncino, centymetrowy kawałek obranego i poszatkowanego imbiru i pół łyżki skórki otartej ze sparzonej cytryny. Gdy por się dusił, posiekałam w drobną kostkę dziesięć ogórków małosolnych własnej roboty. Dołożyłam do pora i przypraw i smażyłam razem przez pięć minut.

Zawartość patelni przełożyłam do garnka, dodałam palonego pora, wlałam 1,5 litra wody. Dałam się ingrediencjom pogotować przez piętnaście minut, po czym dodałam sól do smaku, ¾ szklanki mleka kokosowego i garść świeżych liści kolendry. Po trzech minutach nietypowa ogórkowa była gotowa.




Ściągawka, czyli potrzebne produkty
Jeden duży por, dziesięć ogórków małosolnych, łyżka oleju kokosowego, łyżeczka ziaren kolendry, łyżeczka pieprzu młotkowanego, sól, pół łyżeczki posiekanego pepperoncino, centymetrowy kawałek korzenia imbiru, pół łyżki otartej skórki z cytryny, ¾ szklanki mleka kokosowego, garść świeżych liści kolendry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz