środa, 15 kwietnia 2015

Pieczone bataty i pieczarki w stylu tapas



Koleżanka dała znać, że jedzie do Torunia. Zatęskniłam. Za brukowanymi, wąskimi uliczkami. Za średniowiecznymi murami odbijającymi się w leniwej Wiśle. Za zaułkiem Podmurnej, za Krzywą Kamienicą, za glinianymi figurynkami wtulonymi w wykusze z czerwonej cegły. I za restauracją La Mancha, której szef podjął mnie kiedyś pysznym wegańskim obiadem. Zatęskniłam za warzywnymi tapas. 



Jednego sporego batata obrałam i skroiłam na dość grube frytki. Batat jest bardziej sypki i miękki niż jego kuzyn ziemniak, toteż by frytki się nie rozpadły, muszą być grubsze. Wytaplałam je lekko w oliwie (lubię to robić ręką), a następnie – w soli i w papryce wędzonej, pół na pól ostrej i słodkiej. Włożyłam do naczynia do zapiekania i wstawiłam na 20 minut do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. W trakcie pieczenia parę razy potrząsnęłam naczyniem, aby frytki zapiekły się równomiernie.


Do drugiego naczynia włożyłam oczyszczone i osuszone malutkie pieczarki, również lekko „naoliwione”,. Można przyrządzić ten przysmak z pieczarek standardowej wielkości, wówczas trzeba je pokroić w ćwiartki lub zgrabne plasterki. Grzyby oprószyłam solą, obsypałam igiełkami świeżego rozmarynu i umieściłam w piekarniku obok batatów. 




Na suchą patelnię wsypałam łyżkę soli, a gdy zaczęła się podprażać, wrzuciłam dwie garści obranych migdałów. Prażyłam, ruszając patelnią, aż złapały lekki rumieniec.

Z czeluści spiżarki wyciągnęłam słoik z kiszonymi cytrynami. Ten fantastyczny dodatek, charakterystyczny dla kuchni Maghrebu, przyrządzam co roku z ekologicznych cytryn sprowadzanych z Sycylii. Przepis na kiszone cytryny - poniżej.


Wyjęłam jedną cytrynę i posiekałam w drobniutką kostkę.



Gorące pieczarki wymieszałam w miseczce ze skrojoną cytryną i uprażonymi migdałami. W drugiej miseczce podałam upieczone frytki batatowe.

I przeniosłam się, mało że do Torunia: do Barcelony, a może do Algieru? Gdziekolwiek bujał mój duch – było tam smacznie i aromatycznie.
 



Ściągawka, czyli potrzebne produkty
Jeden duży batat, płaska łyżka wędzonej papryki słodkiej, płaska łyżka wędzonej papryki ostrej, sól, dwie łyżki oliwy, 40 dag pieczarek, dwie garści łuskanych migdałów, cztery gałązki rozmarynu, jedna kiszona cytryna.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz