poniedziałek, 13 czerwca 2016

Barszcz z młodych buraków z galangalem i lukrecją



Młode buraki są boskie. Mają tę niezrównaną chrupkość i aromatyczną zadziorność, jakiej próżno szukać u ich starszych braci. No i liście botwinowe, genialne kolorystycznie, z czerwonym krwioobiegiem i zieloną mięsistością. Warzywo doskonałe od korzenia do czubka. Jak mało które. 

Dziś zrobiłam użytek z samych bulw buraczanych i łodyżek, liście botwiny zostawiając do innego przepisu. 


Buraki (z dwóch pęczków, bo sprzedawcy w moim sklepie osiedlowym są bardzo oszczędni) oczyściłam, opłukałam i pokroiłam wraz z łodyżkami w drobną kostkę. Zalałam 2 litrami wrzątku. Dodałam pół łyżki soli. Łyżeczkę suszonego korzenia galangalu i pół łyżeczki suszonego korzenia lukrecji zawinęłam w węzełek z gazy i włożyłam do garnka z warzywami. 

Gotowałam buraki na wolnym ogniu pół godziny, po tym czasie wyciągnęłam zawiniątko z korzeniami i dodałam przyprawy w proszku: dwie płaskie łyżeczki ostrej papryki chilli, dwie płaskie łyżeczki mielonej kolendry i dla podbicia purpurowej barwy – dwie płaskie łyżeczki przyprawy tandoori masala. Zakwasiłam zupę, dodając sok z dużej cytryny. Po kolejnych dziesięciu minutach gotowania dodałam szklankę mleka kokosowego, starannie zamieszałam, zmniejszyłam gaz do minimum i pozwoliłam zupie pyrkotać jeszcze pięć minut. 

 
Z owocu granatu wydłubałam pestki. Zupę przelałam do naczyń, przybrałam kwitnącymi gałązkami tajskiej bazylii, obok podałam pestki granatu.

Zupa jest bardzo intensywna. Należy pamiętać, że korzeń lukrecji, dający specyficzny aromat i słodycz, nie jest wskazany dla kobiet w ciąży. Można zrezygnować z tej przyprawy, wówczas dla wzmocnienia słodyczy warto dodać łyżkę syropu klonowego lub – jeśli ktoś używa – jasnego miodu.




Ściągawka, czyli potrzebne składniki
8 młodych buraków z łodyżkami, ale bez liści, łyżeczka suszonego korzenia galangalu w drobnych kawałkach (można użyć świeży korzeń, kawałek ok. 2 cm), pół łyżeczki suszonego korzenia lukrecji w drobnych kawałkach (do zastąpienia łyżką syropu klonowego lub jasnego miodu), dwie płaskie łyżeczki suszonej sproszkowanej chilli, dwie płaskie łyżeczki mielonych ziaren kolendry, dwie płaskie łyżeczki mieszanki tandoori masala, sok z dużej cytryny, szklanka mleka kokosowego, pestki z jednego owocu granatu, tajska bazylia do przybrania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz