niedziela, 30 sierpnia 2015

Wykwintna sałatka z sałat różnych



Lubię od czasu do czasu wystawić moje kubki smakowe na powiew luksusu. Idę wtedy do pewnego maleńkiego warzywniaka w centrum miasta i ładuję do dwóch toreb warzywa , których na co dzień raczej nie uświadczysz na moim poczciwym targowisku. W zależności od sezonu - karczochy, fenkuły, groszek tajski, okrę… no i przede wszystkim frymuśne i fikuśne odmiany sałat. 



Jestem nieodmiennie zafascynowana smakiem, fakturą i kolorem rozmaitych sałat dębolistnych, strzępiastych endywii, musztardowca czy nowych form poczciwej masłowej, bardziej przypominających róże niż sałatę. 



W tym tygodniu też odwiedziłam moje źródełko. 



Oprócz mieszanki wykwintnych sałat, kupiłam odpowiednie do nich, równie wyszukane dodatki, z których przyrządziłam chrupiacą sałatkę z rześkim ziołowym dressingiem. 



Gdy znalazłam się w kuchni, starannie opłukałam i osuszyłam listki sałat i przełożyłam do miski. Pokroiłam w ćwiartki zielone tygrysie pomidory – trzeba pamiętać, że są o wiele mniej jędrne od swoich czerwonych braci i należy zjeść je szybko, najlepiej w dniu zakupu. Obrałam i pokroiłam w kostkę jedno dość twarde mango. W podobną kostkę pokroiłam jedną młodą cukinię wraz ze skórką. Skroiłam w cienkie pasemka jeden fenkuł. Obrałam i drobniutko posiekałam jedną czerwoną cebulę. Wszystko lekko posoliłam i delikatnie wymieszałam.

Do blendera wrzuciłam garść świeżej bazylii tajskiej, garść kolendry, garść mięty i pół garści melisy. Można oczywiście wykorzystać inne dostępne, świeże zioła, mięta jednak jest niezbędna. Dodałam pięć łyżek oleju pistacjowego – i znów można zastąpić go innym tłuszczem o łagodnym smaku, jednak olej pistacjowy daje ma cudną zielonkawą barwę, którą świeże zioła jeszcze pogłębią. Jeszcze tylko dwie łyżki soku z limonki lub cytryny i łyżka syropu klonowego, i można było miksować, na wysokich obrotach, do uzyskania jednolitej, gęstej, ciemnozielonej emulsji. 



Sałatę polałam z wierzchu dressingiem, wymieszałam tuż przed podaniem. Wystarczyła za kolację w kolejny upalny wieczór.



Ściągawka, czyli potrzebne składniki
Po dwie garści liści kolorowej sałaty masłowej, endywii kędzierzawej, sałaty dębolistnej i musztardowca, sześć zielonych pomidorów „tygrysich”, jedno mango, jeden fenkuł, jedna czerwona cebula, jedna młoda cukinia, po garści świeżych ziół (bazylia tajska, kolendra, mięta), cztery łyżki oleju pistacjowego lub innego łagodnego, dwie łyżki soku z limonki lub cytryny, łyżka syropu klonowego, sól.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz